اسم پاکستان از کجا آمده؟

اسم پاکستان از کجا آمده؟

نیمه شبِ سه ژوئن 1947، هند بریتانیا به قلمروی پاکستان(جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری خلق بنگلادش) و اتحادیه هند تقسیم شد.در این تقسیم بندی استان بنگال هند بریتانیا به پاکستان شرقی و بنگال غربی ( جزیی از هند بود) و استان پنجاب به پنجاب غربی و پنجاب شرقی تقسیم شد.

اسلام آباد یعنی پایتخت پاکستان امروزی در پنجاب غربی قرار داشت.در سال 1933 ، چودی رحمت‌علی برای اولین بار کلمه پاکستان رو برای کشور جدید مسلمانان هند پیشنهاد می‌کنه.
توی این اسم؛ پ از ایالت پنجاب، الف از ایالت سرحد شمالی که بهش افغان هم گفته می‌شد، ک از کشمیر، سین از ایالت سند و تان هم از ایالت بلوچستان گرفته شده که همگی در کنار هم، نام پاکستان را تشکیل می‌دن.

این پیشنهاد بعد از اجلاس لاهور بیشتر سر زبون‌ها میفته، تا اینکه حزب مسلم لیگ رسماً در اجلاس آوریل ۱۹۴۶ ،نام پاکستان رو برای کشور آینده مسلمان انتخاب می‌کنه و در ۱۴ آگوست ۱۹۴۷، رسما کشور پاکستان متولد میشه.طی این تقسیم بندی تقریبا پانزده میلیون نفر آواره میشوند و نزدیک به یک میلیون انسان کشته میشوند!
از این جابجایی بعنوان بزرگترین بحران پناهندگی در تاریخ زمین یاد میشه. خیلی از خانواده ها طی این تقسیم بندی از اقوام خودشون دور افتادن.

بخش غربی پاکستان، همین پاکستان امروزیه که الان می شناسیم، و بخش شرقی اون، کشور بنگلادش امروزیه که تا سال ۱۹۷۱، بخشی از پاکستان بود.اما طی حوادث و جنگ‌هایی، از پاکستان جدا میشه و کشور بنگلادش متولد میشه.

شبه

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *