نقش ویلهلم واسموس در قیام تنگستانی‌ها

ویلهلم واسموس (سر کنسول آلمال در بوشهر )

ویلهلم واسموسِ آلمانی در سال ۱۹۰۴ بطور داوطلبانه در بخش توپخانه بعنوان ملوان در لیه شروع به فعالیت میکنه ولی هوش و ذکاوت اون باعث میشه در سال ۱۹۰۶ به وزارت خارجه ملحق بشه و بعنوان اولین ماموریت عازم ماداگاسکار میشه و از اینجای داستان پایِ واسموس به شرق باز میشه. و در نهایت در سال ۱۹۰۹ بعنوان سرکنسول آلمان در بوشهر شروع به کار میکنه.

از ابتدای کودکی ذهن باز و خلاقی داشت و در دوران مدرسه تونسته بود به زبان های لاتین، عبری، یونانی و ایتالیایی مسلط شه و فرانسه رو دست و پا شکسته صحبت کنه و حالا با ورودش به ایران شروع میکنه به یادگیری زبان فارسی.
از واسموس بعنوان یکی از تاثیرگذارترین جاسوس آلمانی که هیچ وقت آموزشِ جاسوسی ندیده بود یاد میشه.

ویلهلم واسموس

نقش ویلهلم واسموس در قیام تنگستانی‌ها

واسموس در جنوب ایران فعالیت میکرد اما بعد از شروع جنگ از کنسولگری کناره گیری کرد و بصورت داوطلبانه به ارتش آلمان پیوست اما بعد از یکسال دوباره به ایران برگشت.در جربان ماموریت واسموس در جنوب همیشه در تلاش بود که منافع آلمان رو حفظ و تقویت کنه.
اون از اولین روزهای فعللیتش در جنوب ایران سعی کرد خودش رو به بومیان منطقه معرفی کنه و چون به زبان فارسی مسلط شده بود و از قبل هم در مورد فرهنگ مردم منطقه جنوب وزتحقیق کرده بود خیلی راحت تر بین مردم منطقه شناخته و محبوب شد.اون از روزهای اول داستان جنگ رو به این صورت برای مردم جنوب ایران تعریف میکرد که؛ او که جزیی از ارتش آلمانه از مردم جنوب میخواد توی جنگ جهانی در کنار پیروان اسلام و مخالفان انگلیس مبارزه کنن.

طبق تاثیر حرف های واسموس گرایش ضدانگلیسی کم کم در بین مردم دشتستان و تنگستان و حتی سواحل جنوبی دشتستان دیده میشد!واسموس از هوش بالایی برخوردار بود از ابتدای ورود خودش به ایران روزنامه‌ی ندای حق رو به هدف تشدید حسِ میهن پرستی مردم منطقه منتشر میکرد.

زائر خضرخان اهرمی، شیخ حسین خان چاه کوتاهی و رئیس علی دلواری ، ۳ خانی بودند که واسموس اونها رو زیر نظر داشت پس با تلاشی هایی که داشت موفق به جلسه ی حضوری با این ۳ شخص شد و طبق این جلسه که ۳ روز تا نیمه شب طول میکشید واسموس تونست اهداف و فکرهاش رو براشون توضیح بده و تاکید کرد که اگر انگلیسی ها به همین رفتارشون ادامه بدن کم کم آزادی عشایر منطقه رو هم میگیرن.

پس به اونها پیشنهاد داد تا به بوشهر حمله کنن ؛ اینجوری شد که در ۲۶ شوال ۱۳۳۳ طی یک شبیخون به رهبری رئیس علی دلواری به بوشهر حمله کردن که رئیس علی کشته شد و با مرگ اون که قهرمان مردم اون ناحیه بود خشم مردم رو بیشتر کرد و طی یک مبارزه سخت،در منطقه ی کوه کزی تنگستانی ها شکست خوردند و حتی متحد رئیس علی هم اسیر انگلیسی ها شد… بعد از این اتفافات و کاهش قوای تنگستانی ها، انگلیسی ها طی یک اقدام نمایشی گفتن که به اشغال بوشهر پایان میدن و حتی میرزا احمد خان رو حاکم بوشهر کردند…
بعد از این مبارزه تنگستانی ها دو طرفِ دعوا داشتن؛ یکی انگلیسی ها و دیگری میرزا احمد خان

 

اگر تمایل دارید در مورد واسموس و اون دوران مطالب بیشتری رو بدونید پیشنهاد میکنم برای دیدن ویدیو کلیک کنید.

.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *