ساخت راه اهن سراسری کشور

رضا شاه

رضا شاه بین سالهای ۱۳۰۰تا ۱۳۰۴ نخست وزیر کشور بود و دوسال بعد از اون در پی کودتای سیاسی و با رای مجلس به پادشاهی رسید.از جمله مهم ترین کارهای رضا شاه ساخت راه آهن سراسری ایران بود.

در سال ۱۳۰۳ نخستین ارزیابی ها برای ساخت راه آهن به دستور خود رضاشاه انجام شد و در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید.قرار بر این شد که هزینه ی ساخت راه چآهن از مالیات قند و شکر و چایی محیا بشه.
برای مذاب کردن آهن مهندس هایی رو از کشورهای آلمان و آمریکا دعوت کردن؛ ابتدای کار با کمپانی های آمریکایی و آلمانی شروع به همکاری کردن اما بعد از ۲ سال کمپانی آمریکایی ؛ که بخشی از ۱۵۰ کیلومتر راه آهن جنوب رو ساخته بود بدلیل سختی کار از ادامه‌ی کار انصراف داد اما آلمانی ها از مازندران شروع کردن و تا شهر شاهی هم رسیدن؛ اما شواهد نشون میداد ساخت راه آهن در ایران به این سادگی ها نیست پس تصمیم گرفتن از مهندس های پر آوزه ی همون زمان هم کمک بگیرند.

پس با کمپانی دانمارکی کع اون سالها بخاطر ساخت راه آهن ترکیه؛ آوازه شون خیلی بیشتر از قبل به گوش میرسید؛ وارد مذاکره شدن و نتیجه ی اون امضای قرار داد در سال ۱۳۱۲با ایران مبنی بر ساخت راه آهن سراسری شد.این کمپانی بیشتر از ۱۰۰ مهندس خِبره‌ی سوییسی، دانمارکی و نروژی رو به تهران دعوت کرد؛ در کنار اینها حدود ۵۵۰۰ کارگر ایرانی و ۲۰۰۰ کارگر ایتالیایی هم در این پروژه نقش داشتند.


این کمپانی ۱۰۰۰ کیلومتری قرار بود ساخته بشه رو به ۵۰ قسمت ۲۰ کیلومتری تقسیم کرد که هر قسمت ناظر جدا و مخصوص به خودش رو داشت .در ابتدای کار خیلی از وزرا با این طرح مخالف بودن اما اشتغال زایی که بواسطه‌ی این پروژه برای کارگران و مهندسان ایرانی ایجاد شد گویا گردش مالی مملکت دوباره زنده شد و به همین دلیل نظر وزرا نسبت به این جریان فرق کرد.
در سال ۱۳۱۵ راه اهن شمال افتتاح شد و خود رضاشاه شخصا به ورسک رفت و جالبه بدونید این پل طبق گفته‌ی مهندسین آلمانی و اتریشی که سازنده ی اون بودند؛ ۷۰ سال تضمین شده.در انتها، سال ۱۳۱۷ راه آهن شمال به جنوب کشور متصل شد و پروژه ی راه آهن شمال به جنوب تکمیل شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *